Region

Trzy razy szybciej niż dotychczas. Linia kolejowa Bytom-Zabrze-Maciejów Północny zmodernizowana

Zakończyły się już prace torowe na linii kolejowej nr 132 na odcinku Bytom – Zabrze Biskupice oraz linii nr 147 na odcinku Zabrze Biskupice – Maciejów Północny, które znajdują się na trasie z Bytomia do Gliwic. To oznacza, że pociągi towarowe już od grudnia pojadą tam z prędkością do 100 km/h, a więc trzy razy szybciej niż dotychczas. Na modernizacji skorzystają również pasażerowie, bowiem od grudnia wraca połączenie kolejowe Bytomia z Gliwicami.

 

Na jesienne wieczory najlepszy kryminał!!! Serial COLUMBO w TVS!

Warto dodać, że oprócz zwiększenia prędkości na zmodernizowanym torowisku, będzie również bezpieczniej, ale także nastąpi redukcja hałasu. Mimo szybszej jazdy składów towarowych, poziom hałasu i wibracji został zredukowany, dzięki zastosowaniu szyn bezstykowych oraz zabudowie ekranów akustycznych. Ograniczyło to oddziaływanie kolei na otoczenie. Na zwiększenie bezpieczeństwa w ruchu kolejowym i drogowym wpłynął z kolei remont obiektów inżynieryjnych, m.in. wiaduktu kolejowego na szlaku Bytom Bobrek – Zabrze Biskupice.

Wymiana torów, sieci trakcyjnej i rozjazdów

Prace na odcinku Bytom – Zabrze-Maciej Północny objęły wymianę prawie 18 km torów, 30 km sieci trakcyjnej i 21 rozjazdów. Odnowiono też 3 nastawnie – jedną w Maciejowie Północnym i dwie w Zabrzu Biskupicach, skąd dyżurni ruchu dbają o bezpieczne kursowanie pociągów. Do położenia nowych torów wykorzystano ponad 112 tys. ton kruszywa, czyli tyle, ile zmieściłoby się w ok. 2200 wagonach. Położono też ponad 30 tys. sztuk podkładów.

Ciąg dalszy artykułu poniżej

Na modernizacji skorzystają pasażerowie

Koncepcja Kolei Metropolitalnej zakłada rozwój transportu kolejowego z wykorzystaniem istniejącej infrastruktury. Taka właśnie istnieje na linii Bytom – Gliwice, a dodatkowym atutem tej trasy jest fakt, że przeszła ona właśnie modernizację, co z pewnością przełoży się na czas trwania podróży, który ma wynosić z Bytomia do Gliwic jedynie 20 minut. Dla dojeżdżających do szkół i pracy w Gliwicach i okolicach bytomian, będzie to z pewnością bardzo dobra wiadomość.

Na trasie Bytom – Gliwice będzie kursować 15 par pociągów. Rozkład jazdy zakłada częstotliwość 1 godzinę w godzinach szczytu i 2 godziny poza szczytem.

Warto dodać, że prawdopodobny termin wznowienia pasażerskiego połączenia kolejowego Bytomia z Gliwicami to grudzień 2021 roku, a dokładnie 12 grudnia, kiedy wejdzie w życie nowy rozkład jazdy Kolei Śląskich. Przypomnijmy, że ostatni raz na trasę z Bytomia do Gliwic pociąg wyjechał w 2013 roku. Wówczas m.in. ze względów ekonomicznych podjęto decyzję o jej zawieszeniu.

Kolejna linia kolejowa i dworzec wkrótce przejdą modernizację

Już wkrótce czeka nas także modernizacja linii nr 131 łączącej Bytom z Katowicami, Chorzowem i Tarnowskimi Górami, a co za tym idzie również hali dworca kolejowego z końca lat dwudziestych XX wieku.

Przypomnijmy, że modernizacja linii kolejowej nr 131 Chorzów Batory – Bytom – Nakło Śląskie przewiduje roboty torowe na odcinku linii kolejowej przebiegającej przez Bytom, ale także remont stacji Bytom, Bytom Karb i Bytom Północny. Ponadto wymieniona będzie sieć trakcyjna, przebudowane zostaną rozjazdy, wyremontowane i zbudowane na nowo wiadukty kolejowe, a także urządzenia sterowania ruchem. Warto podkreślić, że zaplanowano również zmianę układu torowego stacji w Bytomiu, modernizację peronów, remont wiaduktu w ciągu ul. Zabrzańskiej, a także remont hali nad peronami. Modernizacja obejmie także przesunięcie stacji Bytom – Północny o około 500 metrów na północ w kierunku ul. Strzelców Bytomskich, tak by pasażerowie mieli łatwiejszy dostęp do komunikacji miejskiej w dzielnicy Stroszek. Warto dodać, że na peronach pojawią się nowe wiaty, ławki, stojaki na rowery, a także tablice informacyjne.

Umowa na opracowanie dokumentacji oraz przebudowę linii kolejowej nr 131 na odcinku Chorzów Batory – Bytom – Nakło Śląskie będzie kosztować 1,2 mld zł. Dofinansowanie do realizacji tej kluczowej inwestycji kolejowej pochodzi z unijnego Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko, co ma wpływ zarówno na termin jej realizacji, jak również rozliczenia całej inwestycji. Obecnie inwestycja jest na etapie prac projektowych, które zaplanowano do końca 2021 roku. Roboty budowlane przewidziane są na lata 2022-2024.

PRZECZYTAJ KONIECZNIE

Młodzi medycy w Katowicach wsparli protestem białe miasteczko w Warszawie

Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy ogłosiła swój cel zbiórki. W 2022 roki datki pójdą na dziecięcą okulistykę

Wiosną z Pyrzowic polecimy do Wenecji! Nowe połączenie do Włoch startuje w marc

 

źr. UM Bytom

Pokaż więcej

Powiązane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button