Region

Wsparcie dla małych lotnisk

O wsparcie mogą się ubiegać jednostki samorządu terytorialnego w województwie śląskim, na terenie których zlokalizowane są lotniska lokalne. – Istniejące w regionie lotniska lokalne powinny stanowić uzupełnienie dla Międzynarodowego Portu Lotniczego „Katowice” w Pyrzowicach. Spójna sieć lotnisk lokalnych, pokrywająca obszar całego województwa, spowoduje znacznie większą dostępność transportu lotniczego i zapewni szybki i bezpośredni dostęp do wielu miejsc w Europie i na świecie. Konkurs jest instrumentem wsparcia rozwoju lotnisk tej rangi – powiedział marszałek Bogusław Śmigielski.

Podstawą wsparcia finansowego dla małych lotnisk w regionie jest ”Koncepcja Samorządu Województwa Śląskiego w zakresie wspierania rozwoju sieci lotnisk lokalnych”, przyjęta przez Zarząd Województwa 11 czerwca 2010 roku. Koncepcja będzie realizowana przez 5 lat.

Szacuje się, iż łączna pula środków w tym czasie wyniesie ok. 25 mln zł. Ostateczna i coroczna wielkość wsparcia samorządu województwa śląskiego może być zmienna i zależeć będzie od kwoty przyznawanej na realizację Koncepcji w budżecie województwa.

Obecnie w rejestrach Urzędu Lotnictwa Cywilnego z terenu województwa śląskiego, poza MPL „Katowice” w Pyrzowicach, zostały zapisane lotniska: Aleksandrowice koło Bielska-Białej, Gliwice, Gotartowice koło Rybnika, Katowice Muchowiec, Żar w Międzybrodziu Żywieckim, Rudniki koło Częstochowy, Kaniów koło Czechowic-Dziedzic.

Ciąg dalszy artykułu poniżej

Powierzchnia tych lotnisk jest bardzo zróżnicowana – od 12 ha w przypadku lotniska Żar, przez 88 ha w przypadku Katowic Muchowca i 90 ha w przypadku lotniska w Gliwicach, do 250 ha w przypadku Częstochowy – Rudnik.

Wszystkie lotniska posiadają dogodne położenie względem centrów miast, w okolicach których są zlokalizowane. Szacowany maksymalny czas dojazdu do centrów miast z lotnisk wynosi 10 – 15 minut. Infrastruktura lotnisk jest w większości przypadków stosunkowo dobrze rozbudowana. Wszystkie lotniska posiadają na swoim terenie hangar oraz różnego rodzaju zabudowania portu lotniczego oraz stację paliw. Problemem natomiast jest brak miejsc noclegowych oraz budynków kontroli lotów.

Pokaż więcej

Powiązane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button