Za dnia pracownicy – w nocy złodzieje; kradzieże dolomitu przy budowie A1

W związku ze zbliżającym się EURO 2012 w całej Polsce nabrały tempa prace związane z budową autostrad. Na terenie naszego województwa trwa budowa, między innymi, autostrady A1, Piekary Śląskie-Maciejów. Jeden z odcinków drogi przebiega przez teren dużej hałdy, która jest bogata w złoża dolomitu o szacowanej wartości kilkuset milionów złotych. Policjanci z Centralnego Biura Śledczego uzyskali informację, z której wynikało, iż podwykonawcy, którzy w ciągu dnia pracują przy budowie drogi według planu, nocą oraz w dni wolne, kradną duże ilości kruszywa. Na tej podstawie policjanci objęli obserwacją teren budowanego odcinka autostrady.
Podczas jednej z nocnych akcji funkcjonariusze zauważyli jak pod hałdę zaczęły podjeżdżać maszyny budowlane: koparka, ładowarka oraz wielotonowe ciężarówki. Ponadto na teren budowy wjechał ekskluzywny samochód terenowy, którego kierowca zaczął kierować pracami wydobywczymi. Wtedy do działania przystąpili oficerowie CBŚ. Szef grupy na widok policjantów zaczął uciekać, lecz po krótkim pościgu został zatrzymany. Łączne w ręce stróżów prawa wpadło 8 osób.
Jak ustalili śledczy, wykop, z którego wwożono dolomit miał kilkadziesiąt metrów długości, szerokości prawie dziesięciu i głęboki na około dwadzieścia. Wydobyte kruszywo z pasa autostrady najprawdopodobniej było wykorzystywane do budowy następnych kilometrów drogi. Natomiast w dokumentacji wykazywano, że zakup pochodzi z legalnego źródła. Z informacji policjantów wynika, że podobnych wykopalisk mogło być dużo więcej, a głębokość niektórych z nich wynosiła nawet 30 metrów.
W trakcie prowadzonego śledztwa będą wykonane ekspertyzy, które odpowiedzą na pytanie, jakie niebezpieczeństwo dla trwałości nowej autostrady mogła mieć kradzież kruszyw.
Policjanci na poczet przyszłych kar zabezpieczyli trzy ekskluzywne samochody oraz maszyny budowlane łącznej wartości ponad miliona złotych. Teraz o dalszym losie zatrzymanych zadecyduje sąd – może im grozić nawet 10 lat pobytu w więzieniu.
Według doktora Michała Beima, rozbicie grupy przestępczej, która z terenu budowy autostrady A1 kradła dolomit, może okazać się wierzchołkiem góry lodowej.
Ekspert Instytutu Sobieskiego powiedział Informacyjnej Agencji Radiowej, że kontrole na budowanych autostradach mogą być niewystarczające. Zaznaczył, że sytuacja na budowie autostrady A1 powinna zmobilizować do szczegółowych kontroli podobnych robót.
Michał Beim zwraca uwagę, że podczas budowy kontrole jakości są teoretycznie przeprowadzane w różnych etapach inwestycji – kontrolowane są na przykład grubości podkładu, jakości asfaltu i oznakowania.