Za mała dotacja dla Przewozów Regionalnych?
Śląski Zakład PR dostanie w tym roku o 30 mln zł więcej, niż planowano – pisze dzisiejsza Gazeta Wyborcza w Katowicach. Decyzję o takiej dotacji podjął zarząd województwa, zaznaczając jednocześnie że podwyższenie subwencji dla kolei, zmniejszy środki na inne cele w budżecie. Przewozy Regionalne uważają jednak że na ten rok na swoją działalność potrzebują 140 mln. Niewykluczone więc, że wiosną z rozkładu jazdy znikną kolejne połączenia w województwie śląskim. Nie rozumie tego Urząd Marszałkowski w Katowicach. Zdaniem śląskich samorządowców, nielogicznym jest jednoczesne zwiększanie nakładów przy zmniejszaniu ilości przewozów. Rok temu za ponad 8 mln tak zwanych “pociągokilometrów” województwo śląskie zapłaciło Przewozom regionalnym 156 mln zł. W tym roku kilometrów jest mniej – bo 5,7 mln, a subwencja ma wynieść 120 mln. Zdaniem urzędu jedną z przyczyn takiego stanu rzeczy jest przerost zatrudnienia w Przewozach Regionalnych. Dla porównania – Koleje Śląskie, czyli spółka przewozowa powołana do życia przez zarząd województwa śląskiego, przejeżdżając rocznie 2,6 mln pociągokilometrów, zatrudniają 300 osób. Przewozy Regionalne do pokonania dwukrotnie większego dystansu potrzebują 2 tys pracowników.