ZTM: od 2022 roku będą nowe zasady obsługi linii autobusowych
Większa elastyczność i możliwość szybszej reakcji w sytuacjach, gdy koniecznym będzie pilne znalezienie zastępstw wśród kierowców lub zwiększenia częstotliwości kursowania, jak np. w czasie twardych lockdownów – to jedne z ważniejszych zmian, które zostaną wprowadzone po rozstrzygnięciu przetargu na obsługę sieci Zarządu Transportu Metropolitalnego.
Detektyw wszech czasów powraca!!! COLUMBO tego lata w TVS!
Przetarg wprowadza zupełnie nową formułę: po raz pierwszy zamówiony zostanie pakiet kilometrów, a nie obsługa poszczególnych linii autobusowych.
Do czasu jego rozstrzygnięcia i podpisania umów z wykonawcami, ZTM na bieżąco monitoruje sytuację przewoźników oraz wprowadza zmiany, na które pozwalają postanowienia umów, zawartych blisko 8 lat temu jeszcze przez poprzednich organizatorów transportu.
Organizator komunikacji miejskiej w ostatnich dniach odnotowuje przypadki konieczności odwołania niektórych kursów na liniach obsługiwanych przez przewoźników, którym zleca te realizacje. Najczęściej sytuacje te dotyczą PKM Katowice oraz PKM Tychy. – Zdajemy sobie sprawę z wagi i uciążliwości tej sytuacji, dlatego natychmiast zwróciliśmy się do zarządów spółek m.in. z wnioskiem o podjęcie pilnych działań naprawczych – informuje Michał Wawrzaszek, rzecznik prasowy ZTM. – Powodem tych tymczasowych trudności, skutkujących anulowaniem niektórych przejazdów, jest sytuacja kadrowa przewoźników – wyjaśnia Wawrzaszek.
Rzecznik prasowy jednocześnie podkreśla, że Zarząd Transportu Metropolitalnego, aby minimalizować ryzyka nagłego odwoływania kursów, podejmuje działania dwutorowo. – Mówimy w tym miejscu o rozwiązaniach doraźnych, możliwych do wprowadzenia teraz, a także o tych, które mają charakter systemowy i które w przyszłości zdecydowanie podniosą naszą elastyczność w tym zakresie – zaznacza.
Rozwiązanie systemowe: pakiet kilometrów, a nie poszczególne linie
Pod koniec lipca ZTM ogłosił przetarg na obsługę ponad 166 mln kilometrów, które w ciągu 8 lat przejedzie ok. 300 autobusów. Dzięki temu postępowaniu i nowo zawieranym umowom, usprawnione zostanie zarządzanie komunikacją miejską, szczególnie w sytuacjach nagłych i awaryjnych. Zwiększenie elastyczności i przyspieszenie reakcji będzie możliwe, dzięki zmianie dotychczas stosowanej formuły: po raz pierwszy zamówiony zostanie pakiet kilometrów, a nie obsługa poszczególnych linii.
Teraz pojazdy zastępcze lub zastępstwo wśród kierowców mogą być szukane tylko w ramach jednej firmy, która obsługuje konkretną linię autobusową. Odpowiadają za to przewoźnicy, z którymi ZTM ma podpisane umowy, a które w wielu przypadkach były zawierane jeszcze przez poprzednich organizatorów komunikacji miejskiej. Wtedy zamawiana była obsługa konkretnych linii. Teraz formuła została zmieniona i zamówiony zostanie pakiet kilometrów. – Poprzez zastosowanie nowych rozwiązań, innych niż w obecnie obowiązujących umowach, zawartych przed laty przez KZK GOP, będziemy mogli w sytuacjach nagłych zlecić obsługę kursów w obrębie jednej linii więcej niż jednemu przewoźnikowi. Oznacza to, że gdy jeden przewoźnik – z różnych powodów – nie będzie w stanie zapewnić pełnej obsługi rozkładu jazdy, wówczas będzie mógł zostać wzmocniony zasobami innej firmy, która takie moce będzie posiadać – wyjaśnia Wawrzaszek.
Rozwiązanie doraźne: konieczne modyfikacje rozkładów jazdy
ZTM podejmuje różne doraźne działania, na które pozwalają mu postanowienia aktualnie obowiązujących umów. – Jesteśmy w stałym kontakcie z przewoźnikami. Podjęliśmy już kroki, aby te niezależne od nas niedogodności minimalizować. Biorąc pod uwagę możliwości kadrowe naszych przewoźników, we współpracy z nimi przygotowujemy zmiany w rozkładach jazdy. Część z nich została już wprowadzona i obowiązuje od minionego piątku – przypomina Wawrzaszek.
Źródło: ZTM
Zawiercie: Krajobraz po wybuchu gazu. Trwa wielkie sprzątanie mieszkań, wracają mieszkańcy
Atak na kobietę w autobusie! Z całej siły uderzył ją w twarz [WIDEO]